Kenapa kuasai kerjaya…

Stelah bersusah payah membesarkan kita, menyediakan makan minum, pakaian, kemudian menghantar kita ke sekolah… ada juga antara ibu bapa yang sanggup tunggu, hantar, ambik.. ada yang berjalan kaki .. berpanas berhujan untuk memastikan kita mendapat pelajaran yang sempurna.

Sudah pasti mereka mahu kita berjaya di dalam kerjaya kita…

 

Tadi saya terima mesej whatsapp yang agak menarik, tapi tak tahu siapakan penulisnya.. jadi minta kebenaran kepada sape2 yg menulis ni untuk saya share kat bawah ni…

 

Kenapa perlu berjaya dalam KERJAYA🙂

1. Bila Ibubapa anda masih belum MAMPU menunaikan Rukun Islam ke-5 iaitu Menunaikan Haji, siapakah yang akan membantu menunaikan hajat & impian mereka?

Tergamakkah kita berkata,”aku pun tak ade duit”

2. Bila Ibubapa anda perlukan duit untuk meneruskan sisa2 kehidupan mereka, untuk makan sesuap nasi, seteguk air, siapa yang akan menanggung mereka?

Tergamakkah kita berkata,”aku pun tak cukup makan.”

3. Bila Ibubapa anda sakit, siapa yang akan uruskan bil2 klinik, hospital & kos perubatan mereka? Adakah kita hanya perlu pejamkan mata dan pekakkan telinga? Mereka tidak pernah meminta2 dari kita kerana mereka sangat memahami keadaan kita tetapi kita memahami kah keadaan mereka.

Tergamakkah kita berkata,”aku ada banyak hutang nak kena bayar bulan ni.”

4. Bila Ibubapa anda bersedih kesunyian, tiada anak2 datang menjenguk…siapa yang akan pulang menjenguk mereka sedangkan anda asyik sibuk memberi alasan “SIBUK”. Kesunyian ibubapa kita dapatkah kita rasai? Mereka hanya perlukan kita beberapa ketika sahaja sebab mereka sudah merasai tak lama lagi mereka akan berhijrah ke alam kubur yang jauh lebih sunyi.

Tergamakkah kita berkata,”aku bukan tak nak balik tapi tak dapat cuti.”

5. Bila Ibubapa anda ditakdirkan meninggal dunia, siapakah yang berada disisinya dan menguruskan jenazahnya? Perhatikan wajah ibu/bapa kita buat kali terakhir sebelum kain kapan menutup wajah mereka adakah wajahnya berada dalam keceriaan atau kesedihan.

Tergamakkah kita berkata,”aku bukan tak nak balik tengok mak/bapak aku masa dia sakit tempohari tapi masa tu aku tengah sibuk sangat.”

6. Bila Ibubapa anda sudah tidak mampu menguruskan diri mereka akibat keuzuran, mampukah anda uruskan? Ibubapa kita tidak pernah mengeluh ketika mereka membesarkan kita. Mereka akan lakukan yang terbaik untuk memastikan kita mendapat yang terbaik.

Biarpun mereka terpaksa berkorban, bertungkus-lumus, bergolok-bergadai tetapi bila tiba giliran kita dapatkah kita lakukan apa yang seharusnya kita lakukan demi SEORANG ibu/ayah?

Benarlah, ibu/bapa boleh menjaga 10 orang anak tetapi 10 orang anak belum pasti boleh menjaga seorang ibu/ayah!

Tergamakkah kita berkata,”aku sibuk, biarlah adik-beradik aku yang lain uruskan.”

7. Bila Ibubapa anda meminta duit untuk membeli sesuatu yang mereka hajatkan, bolehkah anda berikan tanpa sebarang alasan? Ketahuilah….walau apapun kita lakukan untuk ibubapa kita, kita masih belum mampu membalas jasa mereka kerana setitik air susu ibu…setitik keringat ayah….apakah nilainya pada kita?
Lupakah kita bagaimana ibubapa kita membesarkan kita?

Boleh kita bayangkan bersama2?….Sedarlah saudara/saudari berkhidmatlah untuk kedua ibubapa kita sementara mereka masih hidup….

sedarlah berapa hari lagi kita dapat melihat dan bersama ibubapa kita kerana pengorbanan mereka sangat sangat besar pada kita…

Buktikan!!! Biarpun 100 orang, 1,000 orang, 10,000 orang nak tengok kita gagal 
TETAPI ada 2 ORANG YANG BENAR2 NAK TENGOK KITA BERJAYA IAITU IBUBAPA KITA.

Tunjukkanlah kejayaan sebelum mereka menghembuskan nafas dan menutup mata.

Buktikan pada mereka bahawa zuriat yang mereka lahirkan ini adalah zuriat yang SANGAT HEBAT!

MAKA MARILAH KITA MENILAI DIRI SENDIRI….

Al-Fatihah utk rasulullah dan para sahabat baginda, untuk kedua ibubapa kita, untuk diri kita, suami, isteri kita dan anak-anak kita moga Allah merahmati mereka dan kita semua. Amiin Ya Rabbal alamin.

Sharing is caring….

 

-CER-

 

Kawalan Harga (bahagian 2) – Tamak dan Takut menyebabkan kita tertindas

Semua ada belajar ekonomi tentang harga berkaitan dengan permintaan dan bekalan. Teori dia mudah je,

–  apabila bekalan kurang  dan permintaan tingi kurang harga akan naik,

–  manakala, apabila permintaan rendah dan bekalan banyak, harga akan kurang

download

Kawalan harga memerlukan matlamat.. iaitu dimanakan harga sepatutnya berada., mengikut kemampuan pengguna. Harga barang-barang kawalan perlu di jaga dengan baik pada titik tengah (equilibrium) atau rendah sedikit dari titik tengah.

Dunia sekarang dikuasai oleh fahaman KAPITALIS, manakala SOSIALIS semakin lemah.

Tetapi adakah KITA perlu diKUASAI oleh mentaliti atau fahaman tersebut?

Sepatutnya kita perlu MENGUASAI fahaman tersebut tetapi jangan pula di kuasai.

Kapitalis mementingkan keuntungan. Kapitalis menggunakan kelemahan manusia iaitu TAMAK dan TAKUT untuk mengaut keUNTUNGAN dengan CEPAT.

TAKUT DAN TAMAK ni senang dikaitkan dengan KEPERLUAAN ASAS iaitu DUIT, Makanan asas, dan Bahan api. Apa juga pasaran yang berkaitan dengan keperluaan asas adalah amat mudah di permainkan dengan permainan SPEKULASI kapitalis, terutamanya pasaran saham, komoditi (makanan dan galian), hartanah, matawang

Contoh Situasi  1: TAKUT

Ada khabar mengatakan akan berlaku peperangan. Syarikat minyak akan menghentikan operasi. Masyarakat TAKUT minyak habis. Jadi semua pakat beli lebih daripada keperluan. Maka PERMINTAAN akan meningkat.. hmmm harga akan naik. Siapa yang UNTUNG? Kemudian bekalan disekat, walaupun pada asasnya mereka banyak menyimpan samaada dikapal2 atau diterminal2 minyak yang besar. Bila harga naik melambung, mereka mula keluarkan sedikit demi sedikit.

Contoh Situasi  2: TAMAK

Berita menggambarkan pasaran hartanah akan meningkat 50% setahun. Dengar cerita tu, ramai la yang TAMAK berebut beli rumah walaupun rumah yang ada pun tak terjaga. Oleh kerana tidak banyak pemaju yang membina rumah, maka, BEKALAN  sangat terhad. Hmm betul la … harga akan naik 50% setahun.

Saya bagi dua situasi pasal orang kita ni kurang minat baca panjang-panjang. Situasi ini dikawal oleh speculator atau kapitalis yang ingin mendapat keuntungan dengan cepat dan mudah. TETAPI sebenarnya mereka yang bijak, akan menggunakan teknik yang sama untuk mengawal harga.

Kerajaan yang bijak akan menggunakan taktik yang sama, iaitu kena ada simpanan dan lawan balik permainan speculator. Tengok terminal di Singapura, Tg Bin, Tg Langsat, Kerteh kebanyakan disimpan oleh pihak kapitalis. Mereka akan beli pada harga murah semasa pasaran turun, dan simpan atau keluarkan sedikit . Horizon Singapore Private Terminal Ltd.

Tetapi semasa harga pasaran meningkat, mereka akan menjual stok simpanan mereka dan mengaut keuntungan daripada situasi tersebut.

Dengan ada simpanan Negara kita sendiri

1)        Negara boleh mengaut keuntungan yang besar dari dunia luar kerana harga minya naik. Jual dengan banyak pada mereka yang tamak ni.

2)        Manakala untuk rakyat, kita perlu floatkan harga petrol mengikut pembekal. Biar pembekal ini berlawan harga. Pembekal ini semua boleh beli dengan mana-mana pihak. Tetapi kalau beli dengan syarikat kerajaan (yang memang disimpan oleh kerajaan), harga dia special.

Ada sahaja yang cuba naikkan harga, LAMBAKKAN sahaja bekalan ke pasaran

download (2)

Teringat semasa di UK pada pertengahan 90an, stesen minyak ESSO dan TESCO selalunya lebih murah daripada stesen yang lain.

Saranan menyimpan untuk Negara boleh di contohi daripada Al Quran surah Yusof

Yusuf menjawab: “Hendaklah kamu menanam bersungguh- sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan.

Kemudian sesudah itu akan datang tujuh tahun yang amat sulit,yang menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapinya , kecuali sedikit dari  yang kamu simpan” (Surah Yusuf : 47-48)

Kenaikkan yang disebabkan oleh spekulasi adalah bersifat sementara, tetapi perlu diingatkan kenaikan disebabkan kekurangan bahan api tidak dapat dielakkan. Tetapi kenaikkan itu adalah kecil, dan mengikut statistic adalah sekitar 1-2% kenaikan setahun. Itu perlu diperkukuhkan dengan  kemantapan sistem logistic dan teknologi hijau.

Index_hargapengguna

Isu pemberian subsidi untuk mengawal harga adalah langkah akhir dan bersifat sementara iaitu dlm bahagian ketiga.

Apapun, ini hanyalah cadangan..kalau ada cadangan-cadangan lain, boleh la post cadangan anda … Dan lagi satu, bagaimanakah, atau apakah STRATEGI untuk megelakkan kita tergolong dengan sifat TAMAK dan TAKUT?

“Tamak melakukan kebaikkan dan takut kepada Allah”

 

-CER-

 

KAWAL HARGA atau HARGA kawalan (bahagian 1) – ni pasal harga bahanapi le

HAHA.. PETROL & DIESEL NAIK………

PERSOALANNYA – adakah ianya langkah yang BIJAK atau langkah yang kurang bijak menaikkan harga kawalan

Untuk menjadikan sesuatu TAMADUN itu berjaya … ialah tamadun yang berjaya mendekatkan jurang mereka yang fakir, miskin, orang berhutang (kadang dia orang ni lagi teruk daripada fakir dan miskin… ada orang duit dia tak banyak, tapi hutang tak banyak) DENGAN mereka yang kaya raya.

Teori dia mudah aje. JADIKAN semua harga barang MURAH dan mampu milik. Yang miskin pun boleh beli, yang kaya pun sama. Tetapi BAGAIMANA nakkan ini berlaku. Harga barang semakin hari semakin naik. Duit 1 sen dah tak pakai lagi. Itulah silapnya… kita sibuk mengawal harga barang tetapi ada perkara yang lebih penting yang kita perlu KAWAL supaya harga terkawal..

JADI NAIKKAN HARGA BAHAN API – Adakah langkah yang bijak?

Macam mana nak kawal harga?

Strategi 1

KUATKAN KADAR TUKARAN MATAWANG (Ni lah KPI Negara – semua rakyat boleh check kekuatan ekonomi sesebuah negara)

Ya, dengan kekuatan matawang, kita boleh membeli barang keperluan dari luar dengan harga yang murah. Ambik contoh HARGA TEPUNG adalah RM1.80/kg (Harga satu Malaysia). Kita beli pada kadar matawang kita USD 1 vs MYR3. Bayangkan kalau matawang kita USD 1 vs MYR1, harga tepung boleh turun sehingga 60 sen sekilogram.  Tu belum lagi barangan yang lain.


TEORI ni Nampak MUDAH.. tetapi bagaimana nak tingkatkan matawang kita

BANYAK MENGEKSPORT dan KURANGKAN MENGIMPORT atau bahasa mudah “banyak menjual daripada membeli” dan “banyak duit cash dan kurangkan berhutang”, “kena selalu budget yang surplus bukan yang deficit”

Indikator_ekonomi

TEORI Nampak mudah tetapi PERLAKSANAANnya memerlukan  strategi yang sangat MANTAP! Antara cadangan adalah…

  1. Berdagang KELUAR NEGARA (Tapi jangan la jual dengan harga yang murah, lepas tu beli balik dengan harga yang mahal)

Kuatkan rangkaian ekonomi dan perniagaan. Pedagang-pedagang Arab telah berjaya menunjukkan contoh yang baik. Selain berdagang mereka juga berjaya berdakwah dan menyebarkan Islam ke seluruh pelusuk dunia. Mereka telah keluar berdagang tanpa perlu MENJAJAH. Berbeza dengan kuasa-kuasa besar dalam abad ke 13, mereka keluar menjajah negara-negara yang mereka ingin berdagang selain daripada mengambil keluar sumber-sumber asli mereka. Model berdagang ini telah diambil oleh negara Jepun, China dan Korea.

2. (Elakkan business spekulatif – ) tetapi keluarkan PRODUK BERINOVATIF DAN BERKUALITI 

https://kuasaikerjaya.wordpress.com/2013/08/18/spekulasi-bizz-sensitif-spekulasi/

Bawa keluar produk yang berinovatif, bukannya hanya dengan menjual bahan mentah. Bawa keluar produk siap atau bahan kimia yang diperlukan oleh industry bukan MINYAK MENTAH. Jangan jual minyak mentah, jual barang siap atau separuh siap seperti Synthetic rubber (silicon), resin plastic, petrol RON98, lubricant. Kita pengeluar minyak mentah, tetapi beli balik barang-barang ni daripada Jepun mahupun Jerman pada harga yang sangat tinggi.

3. Elak PEMBAZIRAN

Setiap duit yang dibelanjakan perlu mengambil kira nilai pulangan yang Negara akan dapat. Belanja bina HOSPITAL beratus juta dapat menjadikan rakyat sihat dan meningkat kualiti perkhimatan hospital?Ini hanya mengkayakan segolongan kontraktor dan merka dalam industri pembinaan. Tetapi perkhidmatan tak semestinya semakin baik. Tetapi kalau kita belanja memperbaiki perkhidmatan hospital yang sedia ada,  tukar mentality mereka, labur dalam penyelidikan dan pendidikan, serta mengeluarkan mesin atau medical devices produk tempatan yang boleh dijual keluar, maintain hospital yang sedia ada pun sudah cukup untuk memberikan perhidmatan yang baik kepada rakyat sambil dapat mengembangkan ilmu dan pendapatan daripada penyelidikan.

Adakah letak harga kawalan (dengan bagi subsidi  atau meguatkuasa kepada penjual) adalah strategi kedua… hmmm. Jawapannya BUKAN.

Tapi dah nagntuk pulak.. esok saya sambung dengan teori EKONOMI yang mudah.. yang pelajar sekolah pun dah belajar iaitu DEMAND dan SUPPLY

ADAKAH BERUNDUR STRATEGI YANG TERBAIK?

Rentetan peristiwa berdarah di Mesir dan di Syria, saya mengambil langkah berdiam diri. Banyak post di facebook, laman-laman berita, twitter dan lain-lain membawa berita, kata-kata semangat, video clip .. tetapi saya tidak juga menekan like apatah lagi memberikan sebarang komen.

Ada yang mencadangkan.. kita perlu mengangkat senjata dan berjihad. Ada yang berdoa, dan melakukan solat hajat. Ada yang kata, kita perlu boikot dan memberikan sekatan. Ada yang turun dan membuat bantahan di jalanan, Ada yang membincangkan lagi melalui forum dikaca TV dan radio. Ada yang mengutuk, ada yang menyalahkan kuasa-kuasa benar, yahudi, dunia arab, syiah. Ada yang berbalah mengatakan siapa yang benar dan bermacam-macam lagi.

Saya bersetuju dengan apa juga cara yang anda lakukan… Cuma malam ini terdetik untuk saya menulis di sini. Rancangan asal saya, lepas witir ni nak tidur terus.. tetapi terlalu banyak perkara terlintas di fikiran saya.

Bermula dengan Matlamat hidup kita, seperti dalam formula 2 , kita perlu jelas dengan matlamat hidup kita. Secara kesimpulan, matlamat kita di dunia ini adalah “BERDAKWAH”. Terlalu banyak ayat-ayat Allah mewajibkan kita untuk berdakwah. Banyak juga kitab-kita yang membahaskan definasi dan cara-cara untuk berdakwah. Jadi kita perlu kaitkan apa juga yang kita lakukan, adakah ianya adalah dakwah. Kita post difacebook, adakah ianya dakwah, kita berkerja daripada pagi sampai petang adakan ianya strategi untuk untuk berdakwah.

Untuh contohnya terbaik, kita sebaiknya kembali kepada al-quran dan sunah nabi untuk berdakwah. Kalau saya kata, berundur dan berdiam diri untuk apa yang berlaku di Mesir dan Syria.. sudah pasti, saya akan dilabelkan bermacam-macam.  Tapi tidak apa, saya terima apa juga label yang diberikan kepada saya kerana, ilmu saya yang sangat dangkal berbanding dengan ilmu Allah dan Allah yang lebih mengetahui.

Sebenarnya tujuan untuk berundur bukan bererti tewas apatah lagi berputus asa.

Tujuan yang utama ialah untuk kita BERFIKIR SEMULA… apakah IKTIBAR, apakah HIKMAH, apakah UJIAN, apakah BALA yang Allah turunkan. Dimana SILAPnya kita?

Tujuan kedua adalah untuk menyusun strategi kembali, betulkan balik apa kesilapan kita, luruskan saf, perbaiki kelemahan kita.

Tujuan yang ketiga ialah untuk memperkemaskan EMOSI kita. Kerana emosi semasa marah, amat mudah untuk dikuasai oleh syaitan. Kalau emosi tidak diperkemaskan, ada kemungkinan tindakan kita akan menjadi tidak kemas, dan melulu.

Contoh yang terbaik adalah peristiwa Hijrah Rasullah (saw), Nabi Musa(as) selepas beliau tidak sengaja membunuh seorang bangsa firaun, Nabi Ibrahim (as) dari Babilon, ke Palestin, Palestin Ke Mesir, Mesir ke Palestin.

Contoh kedua, cuba kaji bilakah, nabi Muhammad mengajak sahabat untuk berperang yang pertama kali iaitu perang Badar.

Sebenarnya ada banyak IKTIBAR, HIKMAH disebalik peristiwa diMesir dan Palestin yang terlintas difikiran saya. Ada banyak juga strategi yang terlintas. Ia ada kaitan dengancara-cara berdakwah, Dakwah dan Ekonomi, Dakwah dan Kerjaya, Dakwah dan Keluarga, Dakwah dan jihad. Tetapi biarlah cukup saya menulis untuk diri saya terlebih dahulu, kerana ada beberapa faktor yang perlu dikaji lagi sebelum saya kongsikan.

Selamat malam

Wallahu’alam bissawab

Edly Ramly

Diaorang boleh la.. tak ada halal haram (Alasan kenapa orang lain berjaya dlm bisness dan kerjaya)

Ini yang kita biasa dengar… kenapa kaum tu berjaya dalam bisness! Adakah hukum halal haram menjadi satu halangan untuk berjaya dalam perniagaan atau sebaliknya?

Memang BETUL tetapi bukan disebabkan oleh HUKUM.. tetapi lebih kepada KAEDAH.

Sebagai contoh, TERLALU banyak perkara yang tidak boleh, yang tidak dibenarkan apabila berbicara tentang hukum, tetapi tidak memberikan kaedah yang sebetulnya di dalam perniagaan. 

Kaedah atau tatacara dalam perniagaan ini dipanggil MUAMALAT. Dulu saya ingat lagi topik ni dibincangkan semasa saya darjah 4 – 6 sekolah agama negeri Johor.

Apakah itu Muamalat

(dipetik dari http://www.al-azim.com/masjid/infoislam/muamalat/home.htm)

Muamalat itu adalah semua hukum syariat yang bersangkutan dengan urusan dunia,dengan memandang kepada aktiviti hidup seseorang seperti jual-beli, tukar-menukar, pinjam-meminjam dan sebagainya.

Muamalat juga merupakan tatacara atau peraturan dalam perhubungan manusia sesama manusia untuk memenuhi keperluan masing-masing yang berlandaskan syariat Allah s.w.t yang melibatkan bidang ekonomi dan sosial Islam .

Muamalat yang dimaksudkan ialah dalam bidang ekonomi yang menjadi tumpuan semua orang bagi memperoleh kesenangan hidup di dunia dan kebahagian di akhirat.

Segala harta yang ada di alam ini samada di muka bumi, dilaut atau di dasar adalah milik Allah s.w.t secara mutlak. Manusia disuruh memiliki harta yang di sediakan oleh Allah s.w.t melalui ilmu pengetahuan dan kemahiranyang di anugerahkan kepadanya. Mereka yang memiliki harta kekayaan di dunia adalah sebagai pemegang amanat Allah s.w.t dan bertanggungjawab terhadap harta-harta tersebut.

Firman Allah S.W.T :

هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأرْضَ ذَلُولا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ

Maksudnya : Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu mudah digunakan,maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantau dan makanlah daripada rezeki yang dikurniakan oleh Allah s.w.t dan ingatlah kepada Allah s.w.t jualah (tempat kembali kamu) di bangkitkan (maka hargailah nikmatnya dan takutilah kemurkaannya)

(Surah Al-Mulk Ayat 15)

Mencari harta kekayaan amat di galakkan oleh Islam,kerana harta merupakan alat bagi mencapai kesenangan hidup di dunia dan kebahagiaan di akhirat. Dengan harta tersebut seseorang itu dapat memenuhi keperluan hidupnya di samping dapat menunaikan tanggungjawabnya terhadap agama.

Dalam mencari harta kekayaan,umat Islam di kehendaki menggunakan sebahagian daripada hartanya pada jalan kebaikan dan kebajikan untuk faedah bersama.
Bagi memastikan kegiatan ekonomi yang dilakukan oleh manusia dilaksanakan dengan baik dan mencapai keredhaan Allah s.w.t. Islam telah menggariskan beberapa peraturan bagi mencapai matlamat tersebut.

Spekulasi.. Bizz sensitif spekulasi

Spekulasi adalah usaha untuk mendapat keuntungan daripada turun naik jangka pendek atau sederhana dalam nilai pasaran.

Spekulasi dijalankan samaada dengan menyebarkan berita (samaada sahih atau tidak),

Disini, saya tidak membahaskan hukum mahupun kelebihan dan keburukan spekulasi. Cuma nak kongsikan, adakah anda berdagang didalam perniagaan yang sensitif kepada spekulasi. Antara biznes yang sangat sensitif ialah:

1. Pasaran Saham (modal)

2. Pasaran matawang (antara keperluan asas masakini)

3. Pasaran bon (modal)

4. Pasaran komoditi (keperluaan asas)

5. Pasaran hartanah (keperluaan asas)

6. Pasaran barangan koleksi atau antik (kehendak)

7. Pasaran derivatif (modal)

Kebanyakan diatas adalah berkaitan dengan perniagaan berkaitan dengan modal, dan yang kedua adalah perniagaan berkaitan keperluaan asas dan yang ketiga adalah berkaitan kehendak.

cartoon6599

SOALAN

Apakah kebaikan perniagaan yang sensitif kepada spekulasi?

Apakah keburukan perniagaan yang sensitif kepada spekulasi?

Apakah tindakan pencegahan mengurangkan kesan spekulasi?

RENUNGAN

Allah swt berfirman: “Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba.” (QS Al-Baqarah: 275)

Firman-Nya lagi: “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang bathil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama suka di antara kamu.” (QS An-Nisaa’: 29)

FEEL GOOD – SHERWIN WILLIAMS SDN BHD TEAM CHALLENGED 2013

11 Mai 2013

Hari ini, free and easy untuk TEAM Sherwin Williams Sdn Bhd  setelah 2 hari 2 malam.. menjalankan aktiviti TEAMBUILDING CHALLENGED 2013.. Tahun ini bertemakan RAISED THE BAR – FEEL GOOD FACTORS.

IMG_9773 (Small)

TEAMBUILDING CHALLENGED kali ini dijalankan di “Sibu Island Resort’ bermula pada 9 Mei sehingga 11 May 2013.manakala tahun 2012 dijalankan di Air Papan, Mersing. Lebih 100 orang staff dan pengurusan Sherwin William menyertai program ini.

IMG_9835 (Small)

Raised the BAR adalah tema terbaru Sherwin Williams  – dan ianya disambung dengan slogan FASTER, HIGHER, STRONGER. Raised the bar ini dikaitkankan dengan halangan untuk maju kehadapan disamping mempertingkatkan matlamat organisasi.

_DSC2789 (Small)

Antara matlamat program utama ini ialah untuk meninkatkan semangat kerja berpasukan dan menghilangkan rasa takut menhadapi cabaran.

IMG_0063 (Small)

Faktor feel good yang diterapkan melalui aktiviti team buiding adalah:

–  Melakukan senaman supaya dapat membekalkan oksigen yang cukup kepada minda kita

–  Cabaran ;kerana cabaran dapat mengilangkan rasa bosan

–  Keceriaan; kerana keceriaan dapat meningkatkan minda yang psotif

IMG_0432 (Small)

Untuk meningkatkan semangat kerja berpasukan, keperluan untuk “Feel good factors” memerlukan ketiga-tiga faktor diatas. Aktiviti-aktiviti yang diaturkan untuk feel good factors adalah aktiviti fizikal kerana aktiviti fizikal boleh mempertingkatkan daya saing dengan memberikan oksigen yang cukup kepada otak kita. Antaranya adalah acara senamrobik dan poco-poco, liga bola sepak dan volleyball serta moonlight walk pada waktu malam

_DSC2923 (Small)

Selain daripada itu, cabaran seperti flying fox dan explorace dianjurkan untuk meningkatkan cabaran dan mengurangkan perasaan takut seperti takut pada ketinggian. Acara raft building terpaksa dibatalkan kerana faktor cuaca dimana pada asalnya adalha untuk cabaran serta mengurang rasa takut pada air.

_DSC2967 (Small)

Aktiviti keceriaan yang diaturkan seperti sukaneka dan annual dinner adalah lebih kepada reward kepada pasukan.

IMG_0242 (Small)

Secara keseluruhan, aktiviti team building challenged 2013 dapat dijalankan dengan lancar serta mencapai matlamat yang ingin dicapai. Smeoga team Sherwin William menjadi lebih mantap dan mampan untuk melepasi cabran hari-hari mendatang.

TEAM Sherwin Wiliams

IMG_0135 (Small)

, CERIA dan BERJAYA

“ YOU FEEL GOODS?” YESSSS.

-CER-